31 oktober 2006

Marknadsföring på internet



På aftonbladets etta idag publiceras en lista över de bästa siterna för att fynda begagnat. Tidningen länkar dels till ”nyheten” Camilla som sålde sin säng på blocket , dels till ekonomidelen där man dels publicerar en lista över de bästa siterna för att fynda på nätet (blocket ligger förstås etta på listan) samt upplyser läsaren att ”Bara sajten blocket.se annonserade förra året ut varor för 100 miljarder kronor.” och ”Enligt en undersökning har 56 procent, alltså varannan svensk, köpt eller sålt någonting på Blocket” (vem som gjort undersökningen och på vems uppdrag får vi såklart inte veta).

På aftonbladet.se dyker de här typerna av ”artiklar” upp med jämna mellanrum. Med vetskap om att Aftonbladet äger blocket.se kan man inte annat än förundras över hur gränsen mellan redaktionellt innehåll och annonsering hanteras på sveriges största i sin genré. Jag återkommer i jul för då vet jag att det kommer vara dags igen, då brukar det nämligen se ut såhär http://moneyreklam.blogspot.com/2005/12/pr.html
Man baxnar.lite roligare är http://www.bestofblocket.se/