27 april 2009

Modernt och luftigt men ändå inte hela vägen

Min första dag tillbaka på kontoret efter min pappaledighet resulterade i en hel del uppgradering av programvara som jag varit för slö att uppdatera hemifrån.

Aha ny Messenger! Första intrycket var att det blev mindre rörigt, luftigare och modernare. Bra!

När jag sedan skulle börja kommunicera med mina trevliga kontakter uppstod följande problem.
Eftersom jag är lätt färgblind likt ca 8% av den manliga populationen i västvärlden, såg jag inte vilken färg = status min kontakt hade och försökte interagera med en offline-kontakt.

Att bara använda sig av färg och dessutom med dålig kontrast för att indikera status känns som ett riktigt FETT misstag. Jag lovar att det kommer att leda till fler misstag än mitt idag, (jag tror inte ens att det är sista gången som jag klickar fel).

Titta på bilden nedanför: (Jag har lagt till en i gråskala bredvid för kontrastjämförelse).









Då fungerade det bättre för färgblinda och säkert andra också i tidigare version: