31 oktober 2006

Gemenskap för alla?!

En populär tes hävdar att på nätet kan vi alla vara oss själva, och vi kan dömas eller uppskattas för de vi verkligen är /i motsats till IRL (In Real Life) när vi döms beroende på hur vi ser ut, vilket kön vi har, etc/.
Antagligtvis kan vi då visa upp våra "sanna" jag, och slipper bli hindrade av sociala och kulturella konventioner.

Bland andra Lori Kendall pekar på att det i verkligheten kan se annorlunda ut - kan man dölja det som handikappar en gör man det. Resultatet är genderbending i ett mildare men inte mindre praktiskt perspektiv - kvinnor slipper utsättas för nedlåtande beteende om de väljer att framstå som män, och därför väljer vi (jag är kvinna...) ofta könsneutrala eller manliga alter egon.

Samma sak gäller för de med ett icke västeuropeiskt ursprung, som ofta väljer att framstå som "vita", äldre väljer att verka unga, etc. Resultatet är att i en värld där alla kan välja vem de vill vara väljer många att vara medelålders vit kaukasisk man.
Och vad säger det om världen och internets (förment?) gemenskapsskapande attribut?

Jag känner igen det, eftersom jag själv skapat en könsneutral karaktär i ett diskussionforum om fotboll - jag kände tyvärr inte att jag skulle bli tagen på allvar som kvinna (och den som vill läsa mer om kön och internet kan läsa antologin Reload - rethinking women + cyberculture; den rekommenderas!)

Detta är ett intressant fenomen som det kan finnas anledning att fundera över när man skapar communities av olika slag. Vilka skapar man utrymmet för, vad är målet och syftet?
Vill man underblåsa befintliga könsmönster, och - ifall man inte vill det - hur ska man gå till väga?
Handlar det om regelverk och kontroll för att hålla en acceptabel nivå på diskussionerna, eller ska man hoppas på självsanering? Kan man göra något för att skapa en miljö som föder ömsesidig respekt?

Intressanta frågor tycker jag, men de diskuteras sällan. Kanske för att vi i Sverige anser att vi är så jämlika att att frågan är irrelevant...

Andra bloggar om: , ,