14 november 2006

Har du en varumärkeswebb? Om du lovar att vårda kvaliteten i den så kommer dina kunder vårda dig.

Jag läste artikeln 10-things about brandwebsites och trots att den skrevs 2004 så är den i allra högsta grad relevant i den nya Web 2.0 eran. Författaren Laurent Flores, grundaren till CRM Metrix, baserar sina teorier från företagets undersökningsdatabas. Underlaget kommer från undersökningar av kunders relation till varumärkeswebbar med en rik blandning av företag från både USA och Europa.

Artikeln tar upp hur varumärkeswebbplatser kan adera värde och styrka till dina kundrelationer. Ett starkt skäl till varför man ska satsa på kvaliteten och inte kvantiteten på webbplatsen är att det är dina bästa kunder du kommunicerar med. Enligt CRM Metrix:s statistik så består hela 85 % av trafiken på dessa webbsidor av medel- till högt värderade kunder.

Besökarens intryck av webbplatsen är direkt relaterat till köp i extrema fall har inställning till köp stigit till 60 % vid en lyckad webblösning. Skapa en kvalitativ webbplats baserad utifrån din målgrupps behov och du får fler lojalare kunder. Artikeln trycker på nyttjandet av funktionalitet som bygger en närmre relation med dina lojala kunder något som jag tycker går hand i hand med web 2.0. Kunskapsföretaget O´Reilly skriver tex ”One of the key lessons of the Web 2.0 era is this: Users add value.” i artikeln What is web 2.0?

Låt användaren delta i dialogen och våga släpp lite av kontrollen över innehållet. Testa av att funktionerna på webbplatsen är värdeadderande för målgrupp genom kvalitativa tester för att kunna utveckla dem i rätt riktning. På frågan i CRM Metrix:s undersökning, om man kommer öka frekvensen på besöken av sitt favoritvarumärkens webbsidor i framtiden svarade 75% ja. Så om målgruppen håller sitt löfte att öka frekvensen på din webbplats håller du ditt?