8 november 2006

Man måste tänka lite också...

I marknadsföringsled, och därmed även allt mer i webbsfären, pratar man om "conversion rates". Förenklat handlar det om att en så stor andel besökare som möjligt ska omvandlas från passiva besökare till aktiva konsumenter.

De som säljer olika typer av statistik-, analys- och marknadsföringstjänster med webbanknytning pekar gärna på låga conversion rates. Detta sakernas tillstånd uppges bero på antingen otydligt målgrupps- och varumärkestänk, eller på att de är för krångligt eller osäkert att handla online.
Det senare grundar sig i att ett vad man anser oproportionerligt stort antal köp avbryts i sista steget.

Som respons på detta försöker man förenkla köpprocessen, både logiskt och mentalt - den ska vara enklare men samtidigt kännas säkrare.

Så här långt är allt gott och väl. Men har man inte glömt något? Vem är det som köper? Hur ser ett vanligt köpbeteende ut?

Många av oss vill jämföra priser, se mer om produkten...

Exempel: Ett otal resetjänster presenterar ingen specifik prislista eller tidtabell, istället måste den presumtive resenären låtsas köpa en resa för att få veta vad som gäller. Andelen avbrutna köp är då inte en indikation på osäkerhet i köpsituationen, utan på att tjänsten inte stödjer användarens behov och beteenden.
Att det är så kan ingen webbstatistik i världen påvisa. Nyckeln här är istället att förstå användarnas syften och beteende.

Vad jag vill säga är -
  • Förstå din egen affär och din egen målgrupp
  • Målgruppens beteende och behov måste speglas i tjänstens upplägg
  • Statistik måste ses mot en bakgrund, den måste tolkas för att övergå från att vara data till att bli kunskap
Då finns förutsättningarna för att göra en bra webbplats som faktiskt både gör sitt jobb och som går att mäta.

Andra bloggar om: , ,