21 maj 2008

Användare läser inte instruktioner

Jag har idag fått ännu ett bevis för att människor oftast inte läser instruktioner.

Dagens lunch intogs på ett fik. Då jag kom in på fiket kände jag igen vattenkranen från ett blogginlägg på inuseful. Blogginlägget handlade om att det krävdes en instruktion för att kunna använda kranen.



Eftersom jag läst blogginlägget visste jag nu redan innan att jag skulle stampa med foten på en knapp för att få vatten. Kände mig till och med lite duktig som kände till hur denna kran skulle manövreras.
Då jag är nöjd med mängden vatten i glaset börjar jag förtvivlat försöka stänga av vattnet. Jag provar att stampa några gånger på golv-knappen, men utan resultat. Glaset är sedan länge fullt, men vattnet fortsätter strömma ut ut kranen.
Tjejjen i kassan ser min förtvivlan och säger att vattnet stänger av sig självt. Jaha säger jag ser efter ett tag att vattnet mycket riktigt stänger av sig självt. Jag går till mitt bord och muttrar lite över vattenkranen. Då påpekar mitt lunchsällskap att det stod tydligt på instruktionen att vattnet stannar av sig självt..... Den delen av instruktionen hade jag helt missat....
Vad kan vi dra för slutsatser av detta då? Jo, att människan är extremt målfokuserade i det hon gör. Då mitt mål var att få vatten i glaset läste jag bara fram till den delen på instruktionstexten. Resten läste jag inte....
Det är ju väldigt lätt att överföra dessa lärdomar till hur människor använder IT-produkter. Man läser inte instruktioner om man tror att man kan lösa uppgiften ändå.

Etiketter:

1 Comments:

At 22 maj, 2008 09:06, Blogger Magnus Hansson said...

Många läser ju som bekant inte instruktioner överhuvudtaget även fast man lagt ut dem på de bästa och mest självklara ställena.

Det är ju oundvikligt att människan oftast går rakt på sak för att ordna biffen själv och på så vis spara tid vilket det inte alltid gör. Det bästa är att göra produkter som är så självklara att det inte går att missförstå hur de skall användas, men den världen lever vi inte i.

Jag är tyvärr en av de människorna som går rakt på sak och går det inte så backar jag och letar efter instruktioner. Inte alltid, men det händer för ofta för att jag skall känna mig nöjd ..

Jag tycker att hjälpavsnitt, kontextbaserade instruktioner och liknade textavsnitt används alldeles för lite i dagens IT-produkter. Helst i vissa avancerade system där de inte ens brukar ha ett sökbart hjälpavsnitt för den ovana användaren.

 

Skicka en kommentar

<< Home