18 november 2006

Det personaliserade intranätet - ett hot mot företaget

Långt innan webben blev en del av våra liv närdes drömmen om det personliga, individuellt anpassade, flödet av nyheter och tjänster. Med modern teknik existerar den drömmen mitt emellan nästan på riktigt och kall verklighet.
För den privata sfären finns exempelvis möjlighet att använda tjänster som Netvibes, och allt fler CMS-system och portalprodukter stöder en sådan anpassning.
Men är det en önskvärd utveckling?

När vi enbart väljer de fragment som intresserar oss skapar vi oss avskiljda öar av insikt och kunskap, öar som inte får näring från andra delar av det vår värld består av.
Så kan man exempelvis välja att bara bli försörjd med sportnyheter och kanske något yrkesrelaterat, och bums tappar man allt som handlar om världen i stort, eller om kultur, eller... Vi riskerar att bli inskränkta och trångsynta. Jag behöver bara gå till mig själv. Innan jag började använda Netvibes för alla mina nyhets- och bloggströmmar, för alla mina Att göra-listor och för mina privatmail surfade jag runt. Det tog tid, men jag fick i mej en del som jag inte hade tänkt på annars.
Numera sparar jag mycket tid; jag har ju allt på en plats! Samtidigt kan man fråga sig om det verkligen är allt? Själv har jag märkt att jag mer sällan besöker de platser som inte har RSS- eller Atom-flöden att försörja mig med, och jag går då miste om sånt som jag egentligen har interesse av.

Överför man detta till intranät i alla dess tekniska inkarnationer är risken med det personaliserade intranätet att det kan motverka företagets underliggande behov.
För många företag är det en realitet att man växer genom förvärv och sammanslagningar, och att snabbt ena eller överföra kulturen är en viktig framgångsfaktor.

Det ligger i företagets intresse att säkerställa en gemensam och enhetlig gemensam intern bild av företaget, och det ligger också i förtagets intresse att de anställda har god förståelse även för verksamhetsgrenar eller enheter man inte själv arbetar med. En sådan gemensam bild och ett sådant gemensamt kunskapskapital uppnås enklast med medvetna strategier för kunskapsspridning och intranätet är en utmärkt kanal att använda i det syftet.

Kraften i intranätet är att det kan fungera som kulturbärare i en allt mer mobil och temporär värld. Kraften i intranätet är också att det kan fungera som gemensam plattform för individbaserad åtkomst till verksamhets- och affärsystem. Kombinera dessa två med öppen kunskapsspridning och du har ett intranät som verkligen stödjer och driver verksamheten framåt.

Nyckeln är en kombination av enhetlighet, det gemensamma, och det individanpassade. De företag som vågar ta de besluten vinner. De företag som ger efter för den totala individualiseringen förlorar; både kunskap, kultur och pengar. Och kanske medarbetare, som kan hitta andra företag att arbeta för, företag som bättre förstår att hantera sin affär.

Andra bloggar om: , ,