20 december 2006

Kollaborativ ikonverkstad

Vi översvämmas av estetiskt godtagbara men funktionellt undermåliga ikoner. Inte ens inom programsviter från en och samma leverantör har det varit möjligt att vara konsekvent, och många gränssnitt kryllar av mer eller mindre likartade färgsprakande tredimensionella ikoner med hög grad av detaljrikedom som inte hjälper oss att förstå vad vi förväntas göra.

Själv tycker jag att det är dags att rensa i floran; fråga sig vad ikonen egentligen gör för nytta. Är den där för att vara snygg? För att den är en del i ett varumärkesbyggande? Eller för att få oss att förstå vad som kommer hända om vi klickar på dem?

En tanke kan vara det Jon Follett föreslår i artikeln Seeing the World in Symbols: Icons and the Evolving language of Digital Wayfinding, nämligen att släppa in användarna - låta användarna själva välja och bygga symbolerna de ska använda.

Självklart finns en mängd "risker" förknippat med detta. Den visuella enhetligheten riskerar att gå förlorad, liksom den semantiska. Och självklart är det inte riktigt vem som helst som kan skapa sina egna symboler - kommer de som inte kan det bli andra klassens användare, fast i för dem dåliga/långsamma gränssnitt? Men tanken är lockande, för ärligt talat - var finns semantiken i dagens ikondjungel?