Erfarenhet och förståelse en förutsättning för lyckad implementering av webbaserade verksamhetsstöd
Då och då träffar man på konsulter (och beställare) som tvärsäkert hävdar att personlig erfarenhet av de lösningar man ska implementera inte är en nödvändig faktor om man vill leverera kvalitativa IT-lösningar. Som argument hävdar de att om erfarenhet vore en förutsättning skulle ingen utveckling ske, och vid första anblicken är det ett argument som är svårt att överbevisa. Men är det verkligen ett motsatsförhållande?
Är det inte snarare så att det är ur erfarenheten som idéer om behov och lösningar kläcks? "Tänk om..."
Kanske att ren metodkunskap räcker för att kartlägga och prioritera behov och krav, men när det kommer till att faktiskt möta dessa behov med funktionalitet och processtöd kan personlig erfarenhet vara en avgörande faktor för om lösningen faktiskt kommer fungera även i praktiken.
Så kan exempelvis den oerfarne välja att satsa på commmunities eller chattforum, när den erfarne har misslyckats några gånger och därför kan ha en aning om vad som krävs för att sådana fora ska fungera.
Och hur bygger man bäst ett intranät vars syfte är att ena företagets skilda kulturer samt att synliggöra ledningen? Vilka "funktioner" ska man satsa på?
För kanske är det inte ens funktionaliteten som är det viktiga, utan utförandet - exempelvis gränssnittets känsla av transparens i informationsflödet - som är det avgörande?
Även i nästa steg - den konkreta impelmentationen, när intranätet sätts ihop eller byggs - är erfarenhet en förutsättning. Erfarna systemutvecklare slipper göra banala misstag som i ett senare skede resulterar i vad man kan tycka är onödiga supportkostnader och system som fungerar på märkliga sätt.
För det är just det erfarenhet är - att ha lärt sig något av sina misstag, och använda den kunskapen för att lösa problemet på ett bättre och mer effektivt sätt nästa gång. Och det är också det som är en del av det som kallas utveckling.
Plötsligt är inte argumentet om att även den i det praktiktiska utförandet oerfarne är lämpad att föreslå lösningar så självklart, utan kan snarare ses som en rationalisering från den som aldrig behövt realisera ett koncept och som aldrig behövt lära av sina misstag.
Och plötsligt går det att förstå varför så många teoretiskt smarta lösningar inte fungerade i praktiken...
Disclaimer: Observera att ovanstående inte argumenterar för att man alltid ska använda supererfarna konsulter. På något sätt måste man ju lära sig! Däremot ska man vara medveten om att det finns folk där ute som låter kunniga och bra men som bara säljer gammal ost och inte orkar eller vågar lära. Och det är dem man måste kunna identifiera och nobba.
Andra bloggar om: verksamhetsnytta, användbarhet, erfarenhet, implementering
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home