5 december 2006

Trend och mottrend: det enkla intranätet och det komplicerade

Häromdagen frågade en kollega mej vilken jag ser som den starkaste intranättrenden just nu. Ärligt talat är det inte komplicerat att svara - det är det enkla intranätet som gäller!
Och faktum är att det är på tiden; där man tidigare handlade teknisk plattform tittar man nu allt mer på verksamhetens behov. Det har medfört att intranäten blir allt enklare, allt mer inriktade på nytta och effekt. Informationsflödena styrs av strategiska värden och behov som "öka företagets kunskapsbas", "tydliggör ledningen" och "få hela företaget att gå åt samma håll". Innehållet blir i allt högre grad tillgängligt för gemene man att rätta eller ändra, och den centralstyrda kommunikationen syftar i första hand till att påverka långsiktigt. Etc.

Men ingen trend som inte har en motpol - en tydlig trend bland de företag där företrädare för verksamhet och affär styrs av ekonomiavdelningens värderingar och styrtal är intranät baserade på de portalplattformar ERP-leverantörerna erbjuder. Här handlar det inte alls om vad som egentligen skulle kunna ge önskad effekt för minsta peng utan om att man erbjuds en komplettering av något befintligt och som eventuellt kan öka nyttan av en redan väldigt stor investering. För den som tänker mer på att rädda äran än på vad företaget behöver är valet enkelt, för en sak är säker - ERP-system väljer man väldigt sällan, och när man gjort det sitter man bokstavligen i knäet på leverantören. Har denna sedan något att erbjuda som verkar tillföra mervärde, då köper man det.
Samma mekanism driver den nuvarande haussen kring MOSS 2007, som surfar på att många företag har bestämt sig för en Microsoft-baserad arkitektur.

Därmed inte sagt att ERP-leverantörernas portalverktyg inte kan tillföra verklig nytta. Men själv håller jag tummarna för det enkla intranätet med tydlig nytta och tydliga syften!

Andra bloggar om: , ,