Teknikskepsis inte förvånande
Kanske inte traditionellt vad man kallar användbarhet, men området har många beröringspunkter och en av dem är det aktuella företagets kärnaffär; när man diskuterar syftet med ett IT-system är det i 100 fall av 100 affären som ska stödjas - vilket är syftet med biljettmaskinen, tidredovisningssystemet, intranätet, den externa webbplatsen...? Hade det varit värt att lägga en enda spänn på dessa ofta tekniktunga lösningar om de inte hade stöttat affären på ett eller annat sätt?
Svaret på frågan borde vara uppenbart, men det är det inte. Genom åren har jag stött på otaliga fall där man investerat i teknik för teknikens skull, och där intranät och externa webbplatser tillkommit enbart därför att någon entusiast velat leka med tekniken.
Därför är inte rubriken Affärschefer mer IT-skeptiska (CS 20 februari 2007) särskilt förvånande. Varför ska en affärsansvarig eller verksamhetsansvarig överhuvudtaget behöva veta vad "databaskonsolidering" innebär? En IT-chef däremot kan förväntas vilja genomföra en bara för att han (oftast en han?) har varit på något leverantörsarrangerat seminarium som haussat företeelsen.
Fördomsfullt? Jag tror inte det - jag har under mina snart 16 år i branschen inte träffat många som motsäger iakttagelsen, i alla fall. Och frågan är om det ens ska vara på något annat sätt - som ansvarig för att tekniken fungerar företräder man ett internt särintresse, och det är därför det är en separat roll; rollfördelningen existerar ju delvis för att inte enskilda indivdier ska behöva prioritera mellan motsatta men likvärdiga behov eller krav. Konflikten flyttas från individen till gruppen.
Problemet uppstår när ingen finns som kan tolka mellan grupperna. När VD frågar "vad är nyttan med en serverkonsolidering" har IT-chefen lärt sig att man ska svara "effektivisering och kostnadsbesparing pga förenklad hantering". När VD egentligen vill veta om serverkonsolideringen kommer ge konkurrensfördelar, direkt eller indirekt.
Så länge det är dåliga tider med svångremspolitik som konsekvens fungerar det bra. I bra tider när det är dags att agera agressivt för att vinna nya marknader fungerar det sämre...
Andra bloggar om: affärsnytta, IT
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home