16 oktober 2008

Gör vi rätt som försöker mäta användbarhet?

Besökte idag ett intressant seminarium om Eye trackning som Inuse höll i. Jag blir alltid väldigt intresserad så fort jag hör talas om en metod där man kan mäta användbarhet och få resultatet i siffor.

Men tänker vi rätt då vi försöker få vårt mätresultat presenterat i siffror? De gånger jag försökt använda någon mätmetod som ger siffror som resultat så har det i slutändan iallafall varit de kvalitativa observationsintervjuerna som varit intressanta och gett upphov till mest diskussioner.

Vi kanske underskattar beslutsfattare då vi tror att vi måste presentera färdiga siffror istället för intelligent argumentation?

Jag vet inte? Jag törs iallafall ännu inte avfärda nyttan med att presentera användningstester i siffror eller annat tydligt mätbart resultat. Är en kombination det bästa eller räcker det med de kvalitativa intervjuerna?

Etiketter: ,

2 Comments:

At 17 oktober, 2008 18:39, Anonymous Anonym said...

Kombinationen är att föredra. Åtminstone ibland, när det behövs.

Jag tror inte det är den kvantitativa kvaliteten i resultaten som är styrkan med eye-tracking. Snarare är det den kvalitativa visualiseringen av de kvantitativa värdena. (puh!)

Kanske kan man ta reda på allt vi vill veta genom användningstest med tänka-högt-protokoll. Och ofta räcker det med förnuftiga argument för att få gehör för sina idéer.

Men andra gånger måste man övertyga magkänslan. Och som känslomässig förstärkare fungerar eye-tracking-visualiseringarna utmärkt. En heat-map med data som stöder din tes sitter som en råsop i magen på nån som ifrågasätter!

Men eye-tracking på egen hand är kanske inte så användbart för våra syften som användbarhetskonsulter. För som Tobii-Tommy sa: ögonrörelesestudier svarar på *vad* man tittat på. Men inte *varför*. Och oftast behöver vi ha svar på den senare frågan när vi värderar designlösningar.

 
At 19 oktober, 2008 12:55, Anonymous Anonym said...

Håller med, det är nog den "kvalitativa visualiseringen av de kvantitativa värdena" man vill åt.

Jag har funderat en del på varför jag känner ett så stort behov av just denna sorts mätingar, och det är kanske just visualiseringen jag vill åt. Möjligheten att slagkraftigt visa på en bild att något jag redan anat faktiskt stämmer.

 

Skicka en kommentar

<< Home