Användarna ska inte designa systemet!
Ibland börjar man skriva ett blogginlägg och så kommer man av sej. Så var det i maj i år när tiden inte riktigt räckte till. Idag fick rubriken ny fart - i dagens CS fanns en artikel med rubriken Innovation måste styras av kundens behov - och det är inte alltid samma sak som det de efterfrågar.
Man kan tycka att det är en självklarhet, men uppenbarligen är det inte det - Bengt Karlöf kan i alla fall skriva en bok om det, i förhoppning att den ska finna en marknad.
Min personliga erfarenhet är i alla fall att man inte ska låta användarna designa systemet. Självklart ska deras behov färga designarbetet men folk med verksamhets- och användbarhetsfokus måste tolka och prioritera behoven - ställa dem i relation till övergripande mål som exempelvis behovet av att förändra ett företags kultur och arbetssätt.
Första gången jag arbetade på det viset var 1997, men fortafarande ses det som kontroversiellt. Och inte minst så sedan beställarna började förstå att man ska blanda in användarna. Och - det ska man. Men vid rätt tillfällen, och på rätt sätt.
Att användarna vet hur de helst vill söka information eller vilken struktur eller namngivning som är mest logisk för just dem betyder inte att de vet VAD systemet ska göra.
Så fick jag det sagt, också :-)
Etiketter: användbarhet, behovsanalys, beställarkompetens, nytta
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home