27 februari 2009

Vad är det för likhet mellan en USB-kontakt och en syltsmörgås?

Som konsult med en kär laptop som följer med hem på kvällen blir det en hel del isättning av olika kontakter, usb-minnen m.m. Något som slagit mig är USB-kontaktaktens förmåga att likt en syltsmörgås hamna med fel sida uppåt när man ska sätta i den. Min strömkabel däremot är rund och kan inte hamna åt "fel" håll och ställer aldrig till med problem.

Detta får mig att reflektera över USB-kontaktens spridning och antalet användare som gör fel per dag (läskigt många bortslösade sekunder blir det).

Dessutom läste jag nyligen i NyTeknik att Micro-USB ska ladda alla mobiler. Gör man inte samma misstag igen? Går det inte att skapa en kontakt som likt min strömkabel inte går att sätta i åt fel håll?

Läste även om ett annat trevligt initiativ, med den snygga sloganen One plug, one planet (fast de vekar göra samma misstag och konstruera en kontakt som folk kommer att behöva vända på alldeles i onödan).

2 Comments:

At 02 mars, 2009 14:11, Anonymous Anonym said...

Känner igen det där... Sitter också och försöker pressa in USB stickan åt fel håll ca 50% av gångerna...

Varje gång jag använder min Logica sponsrade USB sticka försöker jag minnas om sidan som ska vara upp är sidan med Logica-loggan eller sidan med texten ""Releasing your potential"... Jag har inte hittat någon logik där. är det loggan eller slogan som jag förväntas titta på?

 
At 28 oktober, 2009 14:30, Anonymous Johan said...

Men det här beror väl mycket på hur många anslutningar kontakten har?

 

Skicka en kommentar

<< Home