11 november 2008

Blogg för projektkommunikation

I vanliga fall brukar jag inte vilja skriva om uppdrag vi gör, mest för att jag tycker att det hör hemma i andra kanaler - företagspresentationer och fallstudier bör finnas strukturerat tillgängliga på en extern webbplats, medan bloggen är till för dialog och kreativ kommunikation dvs ibland ofärdiga tankar och idéer.

Nu tänkte jag mej i alla fall att göra ett undantag. Sedan i slutet av augusti har jag arbetat (och arbetar fortfarande) som användbarhetsledare i ett stort projekt. Det är intressant på många sätt, men det är inte det jag hade tänkt berätta om. I projektet finns en mängd externa intressenter, många av dem för oss kända. För att inte stänga ute dem har vi valt att inte kommunicera med mail eller stängda domäner utan via en blogg.

Viktigt att förstå är att det just nu bara är delar av projektet som kommunicerar via bloggen; att uppdragsgivaren ställt som krav att vi inte ska besvara inlägg (fel, tycker jag); samt att projektet i sig är en del i implementationen av den nationella IT-strategin.


Så, till sist - här är länken!
Ett annat intressant försök till användardialog finns hos Libris

Etiketter: ,