29 oktober 2008

Fortsättning om eye-tracking

Jag skrev tidigare ett inlägg om eye-trackning där jag funderade om vi verkligen har nytta av att mäta på detta sätt.

När jag förra veckan besökte NordiCHI fick jag möjligheten att se ett antal olika produkter som erbjuder eye-trackning. Jag fick även se en poster kring hur man ska placera etiketter i formulär, en studie baserat på eye-tracknig. "Using Eye-tracking to Evaluate Label Alignment in OnlineForms " skriven av Subhrajit Das, Tom McEwan och Donna Douglas.

Det som förvånade mig med denna undersökning var att det tog längst tid för personen att skanna igenom en sida där etiketterna placerats vänsterjusterat till vänster om inmatningsfältet. Medan etiketter placerade ovanför eller högerjusterat gick snabbast att läsa. Jag har tidigare läst att etiketter ska placeras ovanför inmatningsfältet för att underlätta läsningen. Och framförallt inte placeras högerjustrat, även kallad "julgranslayout".

Författaren till posterna tror att ett faktum som kan ha påverkat resultatet kan vara att inmatningsfälten var av karaktären "about you", dvs namn, adress mm. Alltså borde etiketterna vara väldigt väl kända för användarna som kanske knappt behöver läsa ordet innan ordbilden känns igen.
Vad säger då detta? Kanske att det är svårt att dra snabba slutsatser av en undersöknig med eye-trackning? Man behöver verkligen kontexten runtomkring för att kunna veta vad resultatet betyder.

Jag ska fortsätta min undersökning kring vad det kan finnas för nytta med eye-trackning.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

At 29 oktober, 2008 16:18, Anonymous Anonym said...

Avståndet mellan etikett o fält måste ju spela roll. Så även för vänsterjusterade etiketter borde det bli skillnade beroende på hur mycket avstånd man väljer att ha mellan etikett och fält.
Är det mycket tom yta så tar det ju längre tid att flytta blicken och det kan ju också vara svårare att enkelt se vilken etikett som hör ihop med vilket fält om man inte har linjer, bakgrundsfärger osv som styr ögat.
Det känns ju som ett klassiskt exempel av Gestaltlagarna - law of proximity? http://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_psychology
Att lägga etiketter ovanför fält är ju bra av andra orsaker än rent tidsmässigt avläsande också - t ex när man ska översätta dem till andra språk och man inte vet hur stort utrymme de då tar.

 
At 01 november, 2008 19:41, Anonymous Anonym said...

Det stämmer ju att om avståendet mellan etikett och inmatningsfält blir för stort så blir det svårare att läsa. Hur stort avståendet blir (vid vänsterjuserade etiketetr) beror ju sen på hur långt det längsta ordet är. Korta etiketter = inte så långt för ögat att leta mellan etikett och inmatninsgfält. Långa etiketter = mycket tomrum mellan etikett och inmatningsfält.

 

Skicka en kommentar

<< Home