17 november 2008

Internet. Vad har det med saken att göra?

Ja, det kan man verkligen fråga sej.

Av nån märklig anledning sammanträffade saker förra veckan (förutom den majestätiska huvudvärken jag avslutade det hela med, den var verkligen inget sammanträffande jag sett fram emot!) - dels satt jag med i en panel som skulle avhandla "Internet och framtiden" ur användbarhetsperspektiv, med anledning av World Usability Day. Dels fick jag ett mail från en gammal kollega som skulle skriva en retrospektiv om 10 år i IT-svängen.

Kan verka som om det inte direkt har med varandra att göra, men för mej hänger det verkligen ihop - jag började veckan med att tänka tillbaka historiskt och avslutade den med att försöka tänka framåt. Efteråt var det som slog mej mest att -

1. Inga nya idéer under solen. Samma saker som det pratades om för 10 år sedan, eller för den delen för 15 år sedan, innan webben slog igenom, för att inte tala om att de flesta sakerna är om möjligt ännu äldre.
Enda skillnaden är att nu har tekniken delvis hunnit ikapp = gjort en del av dedär sakerna till verklighet och vardag.

2. Fortfarande vill många prata om "internet" som om det var något särskilt, något speciellt som folk behöver hjälp med att övertygas om att det är bra. Personligen tycker jag att "internet" är totalt irrelevant. Lika irrelevant som papper. Vad som är intressant är om det fyller nån nytta eller inte.

3. Istället för att diskutera hur förändrade beteenden förändrar användbarhetsbegreppet, med metoder och allt, vill folk prata om vem som ska betala och om vem som ska ta ansvaret. Visst är det senare intressant. Men få verkar ha nån idé om användbarhet i framtiden. Upprörande, särskilt som framtiden - den är här och nu.

Man kan också konstatera att det möjligen finns ett nyvaknat intresse för att använda antropologiska metoder. Det är på många sätt bra men jag varnar för att man låter sig förblindas av dessa metoders förträfflighet. Vissa av "våra" verktyg syftar inte i första hand till att beskriva eller definiera användarna utan till att kommunicera med utvecklingsteam och beställare. Om man tror att de team som ansvarar för att realisera en lösning inte alltid är 100% delaktiga i den process det innebär att definiera systemets alla nyttor, förutsättningar och beteenden kommer man behöva dedär verktygen även fortsättningsvis.

Det finns inga rätt och fel tillvägagångssätt - bara mer eller mindre ändamålsenliga lösningar.

Etiketter: , , , , , ,

2 Comments:

At 18 november, 2008 02:07, Blogger Brita said...

Ironiskt
Just nu sitter jag mitt i nattet och skriver ett dokument som inte kommer att göra systemet bättre, mer effektivt eller mer användbart - endast för att de som ska bygga ska kunna låtsas förstå systemets helhet utan att egentligen begripa det...

Eftersom det är mitt i natten roade jag mig med att söka upp en gammal kompis från USA som jag hittade genom att söka via namnet på min gamla Highschool.
Efter diverse meddelanden fick jag omedelbart en musikfil att ladda ned via youSENDit... Så nu sitter jag och diggar....
Se där vilken blandning av dåtid, nutid och framtid...tack vare Internet

 
At 18 november, 2008 08:31, Blogger Pella Bergquist said...

Ja, internet är liksom allting idag, från SL:s reseplanerare och Facebook i mobilen till Ikea och Bokus och patient- och anhöriggrupper. Och släkten.

Känns som "internet" diskuteras på andra ställen. "Användbarhet" försvann lite från diskussionen...

 

Skicka en kommentar

<< Home